dimarts, 7 de febrer del 2023

Desnivell: D+/D- 1.450m D+

Dificultat: S2/S3

Horari: 6h

Material necessari - Ganivetes per les condicions trobades aquell dia. Molt recomenable portar piolet i grampons.

Descripció

L’Alt del Comapedrosa, amb els seus 2.942m, es la muntanya més alta del Principat d’Andorra. A part de la seva altitud, és un cim bastant atractiu per l’esquí de muntanya gràcies a la gran quantitat de rutes que ofereixen una bona varietat d’orientacions on escollir segons les condicions de neu. La forta nevada de fa uns 15 dies havia deixat una innivació molt bona, però que les fortes ratxes de vent s’havien encarregat d’empitjorar l’estat d’aquesta.  Per tant, ens plantegem una sortida amb risc d’allaus 2 on teníem dubtes de si la neu estaria molt glaçada.

Tots al cim del Comapedrosa © Pol Puig Collderram

La ruta s’inicia des d’una petita urbanitació d’alt del poble d’Arinsal. El primer tram que segueix la pista d’estiu ens trobem la neu de manera discontinua cosa que fa que ens haguem de treure i posar els esquís un parell de vegades. Un cop arribem al punt on es troben separen el GR11 i el GRP, la innivació és molt bona i ja no ens traurem els esquis dels peus fins dalt de la Collada del Forat de Malhiverns (2.823m). Progressem tot seguint el GRP i passem les Bordes de les Agunes i també veiem de lluny la Borda de la Coruvilla. Sembla ser que el vent serà fort perquè rebem algun ratxa puntual quan ens aproximem al refugi del Pla de l’Estany.

Aprofitem el magnífic refugi per resguardar-nos del vent i gaudir del sol que brilla fort avui. Mentre compartim menjar i begudes calentes, mirem les condicions de pujada ja que la neu sembla dura. El vent ha fet de les seves. Per un moment sembla que ens decantem per fer el Pic de les Fonts, però venim amb ganes d’intentar l’Alt del Comapedrosa i decidim seguir la ruta.

Vistes des de la Collada del Forat de Malhiverns amb la Roca Entravessada © Pol Puig Collderram

La progressió fins als peus de la Collada de Malhiverns trobem una neu ventada i dura, però en cap moment extremadament gelada que permet una progressió lenta. Alguns moments el vent es continuo però en cap moment ens impedeix seguir progressant amb seguretat i sense problemes. Als peus de la Collada de Malhiverns fem una última mossegada, mentre veiem que les condicions de pujada són perfectes. Teníem el dubte de si caldria utilitzar grampons o no, i finalment no va ser així. Vam pujar sense cap problema amb els esquís fins dalt la Collada del Forat de Malhiverns on hi vam trobar el vent més fort. En aquest punt ens vam calçar els esquís a l’esquena. (Un component del grup es va deixar un piolet de travessa al coll, si algú el troba pot contactar amb nosaltres)

Vistes de l'Estany Negre i el Pic de Sanfonts © Pol Puig Collderram

En Martí encarant els últims metres fins al cim © Pol Puig Collderram

La Clara iniciant la pujada al cim amb el Pic de Baiau darrera © Pol Puig Collderram

Salvem l’últim desnivell fins al cim amb algunes ratxes de vent fortes, però sense cap problema destacable. Arribem a dalt del cim d’on gaudim d’unes vistes sensacionals de tot el principat d’Andorra. Baixem caminant fins al coll, on ens calcem esquís i iniciem una baixada que ens ha de portar al Collet de Comapedrosa (2.224m). La neu és un mix entre glaçada i dura per l’efecte del vent, però gaudim d’una baixada constant i molt maca que hem trobat de forma inesperada. Veiem un grupet fent la famosa Canal de l’Alp que deixarem per una altra ocasió, i nosaltres iniciem la baixada pel mateix tram però ens desviem cap a l’altra banda. Una orientació més sud entre la Pala del Ruf i la Canal de l’Alt.

Iniciem la baixada fins al collet on iniciarem la baixada © Pol Puig Collderram

Arribats al Collet del Comapedrosa iniciem la baixada per l’obaga del Comapedrosa on també hi trobem una innivació excel·lent. Intentem esquiar sempre amb el camí d’estiu a la vista on hi trobem traces per no perdre’ns pel mig del bosc. En un tram hem de remontar uns 80m fins a tornar-hi. Seguirem esquiant fins arribar a cota 1800m on el camí s’estreny i les condicions de neu en dificulten molt la progressió amb esquís. Ja no ens posarem els esquís en tota la sortida.

La Clara iniciant la baixada © Pol Puig Collderram

A l'esquerra veiem la Canal de l'Alt i a la dreta la notra baixada © Pol Puig Collderram

Tram final de baixada al Collet de Comapedrosa © Pol Puig Collderram

Tram de baixada © Pol Puig Collderram

En resum, una volta circular al Pic del Comapedrosa que vam gaudir fortament. No va ser un dia de grans complicacions però tampoc fàcil ja que el vent i les condicions de la neu van fer que fos una sortida treballada. Ruta molt recomanable! Nosaltres hi tornarem per fer la Canal de l’Alt!