dimarts, 7 de febrer del 2017

Sortida d'any nou al Pirineu Francès

Primer dia (31/12/2016):

Planes (1550m.) – Pla de l’Ós (1945m.) – Refugi de l’Orri (1810m.) – Pla dels Bocs (2170m.) Coma de l’infern (2581m.) i tornada al Refugi de l’Orri.

Informació del refugi: refugi no guardat a l’hivern amb capacitat entre 6 i 10 persones (ben avingudes). El refugi està equipat amb lliteres i matalassos. Riu a prop per agafar aigua.

Vam sortir del poble de Planès seguint el GR 10- GR -36  amb la intenció de anar al Refugi de l’Orri situat a la Vall de Riberola on també s’hi pot accedir des del poble de Prats de Balaguer.

Aquest tram de GR no té massa desnivell i és força llarg. La veritat és que nosaltres ens esperàvem que poder posar els esquis en la major part del recorregut però no va ser així de manera que vam anar amb esquís a l’esquena ja que el panorama de neu era bastant dramàtic.

El camí avançava i l’esperança de que hi hagués continuïtat de neu anava marxant i aquesta va ser la tònica fins arribar al refugi de l’Orri (1810m.) Allà vam descarregar pes i ens vam posar el esquís perquè ara ja sí que consideràvem que des d’aquella cota hi hauria continuïtat. Pocs metres més endavant, ens veiem obligats a treure esquís a  tornar a caminar.

Vàrem seguir el camí amb silenci on es podia percebre un desànim i decepció per la poca quantitat de neu. Arribats al Pla del Bocs (2170m.) ja vam poder posar esquis i vam decidir anar direcció a la Torre d’eina per veure com estava la vall i valorar quina sortida podríem fer el dia següent. Realment les baixes temperatures i l’absència de vent aquella vessant feia que hi havia un neu pols de bastanta qualitat. Amb aquest panorama vam arriba fins la Coma de l’Infern (2581m.) i vam poder observar les diferents canals que accedeixen a la Torre d’Eina (2831m.)

La baixada va ser curta però de qualitat, i vist com estava el panorama ens vam donar per satisfets, sabent que al refugi ens esperava un bon tiberi per tancar un any 2016 amb poca neu.
Recollint aigua del riu proper al refugi
Preparant la sortida d'any nou

Segon dia (1/1/2017):

Refugi de l’Orri (1810m.) – Pla dels Bocs (2170m.) -  l’Estanyol (2336m.) Coll d’en Bernat (2616m.) – Cim  de Nou Fonts( 2861m.) – Baixada per el coll entre Cim de Nou fonts I Pic d’Eina recuperant el Pla de Bocs cap al  Refugi de l’Orri amb arribada a Planés.

Després d’una nit prou freda, sortim del refugi amb la idea de fer una ruta circular amb l’objectiu del Cim del Nou Fonts al nostre cap.

Ens dirigim cap a l’Estanyol fins el coll d’en Bernat on hem vist de prop la cresta de l’Anyeller. Des del coll d’en Bernat (2616 m) encarem els últims 200 metres amb grampons degut a que el terreny està molt gelat i ventat i així fins el cim.

Arribats al cim baixem per l’altre vessant i ens posem els esquís al coll entre el Nou Fonts i Pic d’Eina i baixem fins a recupera el Pla del Bocs (2170m.). En aquest cas la qualitat de la neu no va ser tan bona ja que estava més ventat i una mica placosa. A mesura que anàvem perdent alçada la qualitat de la neu millorava sense ser una meravella. A la cota 2200 aproximadament ens va treure els esquis i de tornada al refugi. Després  ja només ens queda refer el pesat i llarg camí fins a Planés.

Aquesta sortida no ha destacat per la gran esquiada sinó pel conjunt de la sortida de muntanya sumat el gran sopar i entranyable nit de cap d’any que vam passar.