dissabte, 18 de març del 2023

Desnivell: D+ / D- :  1500m D+

Dificultat: S2

Horari: 5h 45min

Material necessari - cap per les condicions trobades

Descripció

Les condicions a la regió de Beaufortain estan extremadament perilloses ja que el risc d’allaus es de nivell 3 marcat, però els últimes dies ha estat a nivell 4. El dimarts (aquesta sortida es fa en dissabte) van caure uns 30-40 cm de neu nova sobre una capa gelada que ha generat nombroses allaus a la zona. Cal sumar-hi que les temperatures han estat altes (isoterma a 3000m) i la neu s’ha anat humitejant. Així que decidim no arriscar en cap moment i buscar sortides sense exposició ni massa inclinació.

Arribant al Lac de la Girotte © Pol Puig Collderram

Escollim una ruta circular que ens portarà a coronar un dels cims més populars de la zona com es el  Rocher des Enclaves (2.466m). Gràcies a la innivació a cotes baixes, podem fer una circular que ens portarà a gaudir d’una jornada solitària per una vall d’ensomni.

El punt de sortida es l’aparcament de Belleville (1.200m) de l’estació d’esquí Les Contamines/Hauteluce. Iniciem una pujada forta per una pista (guanyem 280M D+) bastant ràpid, i quan arribem a 1480m ens desviem cap a les Châtelets on iniciarem la nostra ruta circular. Ens trobem que tothom puja pel nostre itinerari de baixada al cim del Rocher des Enclaves i que també és molt bona opció. Una pujada llarga i progressiva fins al cim on tampoc hi ha risc d’allaus.

Vistes del tram de baixada a l'altre banda del Llac © Pol Puig Collderram

Ens endinsem a un bosc on anem progressant sense grans dificultats fins a la presa del Lac de la Girotte. Un cop hem superat la presa (uns 1800m) sobre davant nostre una vall solitària i extremadament bonica que haurem de creuar fins arribar al Coll du Sallestet (2.111m). L’esquiada per el Plan de la Mouille la gaudim fortament gràcies a la perfecte innivació, i que els seus turons ens permeten avançar progressivament per uns paisatges d’ensomni. Aprofitem per descobrint nous racons i agafar idees per una pròxima esquiada en aquesta zona com poden ser el Dôme de la Girotte (1.926m) o Montagne d’Outray (2.346m).

En Pol progressant camí el Coll de Sallestet © Clara Dezcallar

Plan de la Mouille © Pol Puig Collderram

Progressant pels lloms © Pol Puig Collderram

Arribats al Coll du Sallestet (2.111m) fem una parada per menjar mentres admirem la vall que hem deixat a les nostres esquenes. És el moment d’iniciar la pujada final fins cim. Iniciem una pujada per una pala on hem de comprovar-ne l’estabilitat, i d’allà comencem a guanyar desnivell per arribar al cim. El primer tram des del coll requereix fer unes voltes maria per la inclinació de la pala, però després seguim amb els turonets que ens portem fins al cim.

Vistes del Coll de Sallestet © Pol Puig Collderram

Progressant pel fons de la Vall © Pol Puig Collderram

Últim tram de pujada al Coll de Sallestet © Pol Puig Collderram

Inici de la pujada al cim © Pol Puig Collderram

El Rocher des Enclaves es un cim pla i ample des del qual es gaudeix d’unes vistes 360º del Beaufortain. L’anticicló que tenim des del dimecres a la regió ens permet dinar tranquil·lament al cim mentre admirem les vistes. El vent no bufa i el sol brilla. Davant nostre tenim el Mont Blanc impontent, però també d’altres cim com el Rocher du Vent (2.360m), Pierra Menta (2.714m) o Roche Parstire (2.108m) que vam coronar el dia anterior.

La Clara al cim del Rocher des Enclaves © Pol Puig Collderram

Vistes del Coll amb el Mont Blanc al fons © Pol Puig Collderram

Iniciem una baixada molt llarga per un mix de neu primavera i pols que es deixa esquiar molt fàcilment fins que arribem a les pistes. Només ens hem de treure els esquís durant els 200 últims mestres abans d’arribar a les pistes.

La jornada no s’acaba aquí ja que decidim visitar la petita població de Hauteluce on descobrim una la pastisseria local Les Croës du Beaufortain Hauteluce perfecte per recuperar forces. Productes casolans o de proximitat (la Mel deliciosa d’apicultors locals) amb una amabilitat molt agradable.

La millora manera d'acabar una esquiada © Clara Dezcallar

En resum, el Rocher des Enclaves es un cim mirador molt bonic ideal per aquells dies on el risc d’allaus sigui elevat. Si podeu fer la circular us la recomanem molt fortament perquè la pujada es progressiva i et porta per una vall solitaria i molt poc visitada.

Josep Mª Moyà ha dit...

Moltes felicitats Pol.
Amb el Xavier Martí vàrem estar l'any 2012. http://josepmariamoya.blogspot.com/2012/12/rochers-des-enclaves-2467-mts-alps.html

Una salutació.

CECMO APLI ha dit...

Genial!!! molt bona piulada!!!

Xavier M ha dit...

Quan hi ha condicions, El Beaufortain no decepciona mai. Semblen muntanyes fetes a mida dels esquiadors de muntanya: àmplies valls, cims esbelts i descensos memorables.
Molt ben triada la zona i el cim