diumenge, 14 de març del 2021

Dades tècniques
Distància: 15,60km
Desnivell: 1.650+

Aquest sortida d'esquí de muntanya, ofereix la possibilitat de coronar dos cims emblemàtics de l'Alt Pirineu com són el Pic de Xemeneies (2.828m) i la Punta Gourdon del Pic del Bassiero (2.897m) al mateix temps que es gaudeix de les sensacionals valls del Gerber i Cabanes.  La zona nord del Pallars Sobirà és un dels punts més salvatges del Pirineu Català i ofereix racons d’una bellesa corprenent.

La Cursa del Bassiero, organitzada per la UEC de Barcelona, té un recorregut del qual només n'haviem escoltat bones opinions. Aprofitant que les condicions de de innivació eren excel·lents a la zona nord del Pallars Sobirà, i que la previsió metereològica del dissabte era inmillorable, vam decidir no deixar passar aquesta oportunitat per gaudir d’una jornada extraordinaria.

Descripció

Vall del Gerber
Entrada de la Vall del Gerber © Pol Puig Collderram

Dissabte a les 9 del matí, iniciem la nostra ruta un parell de corbes més amunt de Mare de Déu de les Ares situat a la carretera que conecta Esterri d'Àneu amb la Vall d'Aran. Ens tocarà caminar 20 metres per sobre les roques abans de poder-nos calçar els esquís. Fa dies que no neva i el sol primaveral ha fet de les seves aquests darrers dies. Des d'aquest punt, ja podem veure el Pic de Xemeneies que es el nostre primer objectiu del dia.

Ens anem endinsant a l'interior de la Vall del Gerber fins arribar a la zona de Estanyera del mig on comencem a desviar-nos direcció al Coll de Xemeneies. Entrem en un bell emplaçament on ens trobem envoltats pels cim dels Tres Puis (2.608m) i el Pui de la Bonaigua (2.777m).

Vall de Xemeneies
 El grup avançant cap a la canal de pujada © Pol Puig Collderram

Avancem per la Vall de Xemeneia fins que arribem als peus de la canal que ens portarà al coll. És una canal ample on hi trobem una barreja de neu pols transportada pel vent i neu gelada que ens permet progressar amb esquís fins superar els 2500m. Malgrat que no cal utilitzar grampons (només ho faig jo), ens col·loquem els esquís a l'esquena i seguim fins al propi coll. En aquest punt, comença un dels trams més bonics de la jornada on progressem per terreny tècnic i en algun punt exposat (però s'avança amb facilitat i sense necessitat d'utilitzar cordes) fins arribar a l'entrada de la Canal Est que és per on baixarem.

En Nil i en Miguel inicien la pujada cap al Pic de Xemeneia © Pol Puig Collderram

El bon estat de la neu ens facilita la progressió per l'aresta

Entrada de la Canal Est del Pic de Xemeneis © Nil
Perfecte innivació en els últims metres abans del Pic de Xemeneies © Pol Puig Collderram

Els últims metres fins els cim els fem amb molta facilitat i gaudim d'unes vistes impressionants des del Pic de Xemeneies. Com que el dia és molt clar i podem veure infinitat de cims. Des de la Serra del Cadí, l'Aneto, el Mauberme o el Mont Valier. Des d'aquest indret també comprovem la bona innivació de la zona fins al Pic de Bassiero que serà el nostra pròxim objectiu.

La Vall de Cabanes i una immensitat de cims © Pol Puig Collderram

Decidim seguir avançant amb els esquís a l'esquena i la majoria no es posa grampons perquè el gruix de neu és suficient per progressar sense amb seguretat. Desfem camí fins a l'entrada de la Canal Est i la baixem direcció a la Vall de Cabanes, on gaudim intensament de la neu primavera que hi trobem. El sol hi toca des de primera hora i trobem la neu transformada que ens permet baixar amb tota tranquilitat.

L'alegria del cim. Pic de Xemeneies © Pol Puig Collderram

En Miguel inicia el descens de la Canal Est sota l'atenta mirada del Martí © Pol Puig Collderram

Anem seguint traces antigues fins el punt on toca tornar a col·locar-se les pells. Creuem l'Estany Bou i rodegem l'Estany Gelat abans d'encara una pujada progressiva però constant fins a la Punta Gourdon (2.897m) dels Pics de Bassiero.

En Ferran creuant el l'Estany de Xemeneia amb el Cim al fons © Pol Puig Collderram

En Nil, en Ferran i el Miguel amb el Bassiero de fons © Pol Puig Collderram

Iniciem la última part de la pujada al Bassiero sota un sol brillant © Pol Puig Collderram

En Miguel al cim del Bassiero © Pol Puig Collderram

El dia segueix radiant i gaudim de les vistes des del cim. Malgrat que no fa fred, la neu gelada de la pala del Bassiero no ha transformat el tram fins a la Collada de Bassiero (2.738m) la fem tot jugant amb la variabilitat de la neu.

Canal de la Trampa © Pol Puig Collderram

La Canal de la Trampa (2.580m) mostra una neu primavera altament humida que ens permet baixar-la sense cap complicació. A partir d'aquí, iniciem un descens per la bella Vall del Gerber que ens portarà de retorn al punt de sortida.

La Vall del Gerber amb el Refugi de Mataró © Pol Puig Collderram

Gaudim de dibuixar les nostres traces per indrets tant coneguts i emblemàtics com el Refugi de Mataró o l'Estany de Gerber. A partir d'aquí, toca encertar-la amb el camí per la Vall del Gerber. Avui portem un guia de luxe que es coneix bé la zona i trobem alguna traça d'altres esquiadors que ens ajuda a escollir el
recorregut.

Powered by Wikiloc

Nil, Ferran, Miguel, Martí, Roser i Pol

Martí ha dit...

Genial i llarg dia! Un luxe poder fer aquestes activitats tal com estem :)

Xavier M ha dit...

I tant que es tot un luxe poder fer itineraris alpins i variats com aquest.