diumenge, 16 de febrer del 2020

Dificultat i Recorregut

Desnivell:
 10,55km i 1.097m D+
Dificultats: Coll de la Marrana amb neu gelada i acumulació de gent.
Esquí Bastiments (S2) – Gra de Fajol (S2)

Les vistes des del cim de Bastiments eren sensacionals © Pol Puig Collderram

Descripció

Les últimes llevantades van deixar el Pirineu Oriental amb una innivació molt bona que no podíem desaprofitar. Malgrat les altes temperatures d’aquests últimes dies, la neu primavera permet gaudir de baixades molt còmodes i evitar les roques que tantes vegades rasquen les soles dels nostres esquís en aquesta bonica zona. Cal sumar-hi que la previsió de vent pel cap de setmana era excel·lent.

Després de parar a Llanars a comprar uns croissants de xocolata, arribem a l’aparcament 6 de Vallter on només hi trobem les autocaravanes que hi han pernoctat. Mentre preparem el material per la sortida, arriba la gran multitud de cotxes i tot queda ben ple. Cal matinar per arribar a una bona hora i poder aparcar prop de la sortida.

Camí al Coll de la Marrana © Pol Puig Collderram

Iniciem la pujada seguint el camí cap al Refugi Xalter – Ulldeter per el camí destinat a esquí de muntanya. Al ser obac, algun tram està gelat però aconseguim progressar sense gaires problemes i no calcem ganivetes. Just abans d’arribar al refugi, creuem la pista El Xalet per començar la pujada que ens portarà fins als peus del Coll de la Marrana. Allà, podem veure diversos grups d’alpinistes que estan iniciant alguna de les canals del Gra de Fajol petit, i un petit grup que prepara uns iglús on passaran la nit.

Coll de la Marrana amb Bastiments al fons © Pol Puig Collderra

Un cop arribats al Coll de la Marrana comprovem la espectacular innivació de la zona. Per tenir una millor i més segura progressió, ens col·loquem les ganivetes ja que la neu està gelada a trams i dura en general.
Últims metres abans d'arribar al cim de Bastiments

La Maria progressant amb facilitat a la pala de Bastiments © Pol Puig Collderram

Comencem la pujada al Puig de Bastiments amb una neu primavera transformada que fa molt fàcil la seva progressió. Mentre anem guanyant metres, gaudim d’una espectacular vista de la Vall de Coma de Vaca amb cims del Torreneules i el Balandrau.

El Balandrau i el Puig de Font Lletera des del cim de Bastiments © Pol Puig Collderram
El suau vent que trobem al arribar al cim, ens convida a quedar-nos al cim mentre fem un mos i ens dediquem a gaudir de les diverses muntanyes que ens envolten. El Canigó, el Pic de l’Infern, el Puigmal, la muntanya de Montserrat o la Serra d’Ensija. Poques vegades hem estat al cim del Bastiments amb tant poc vent!

A la mítica creu del Puig de Bastiments © Pol Puig Collderram

Després d’algunes fotos, ens tirem pala avall direcció al Coll de la Marrana gaudint d’una neu primavera que ens permet agafar velocitat i traçar els girs sense preocupar-nos de les pedres.

Últims girs de la pala de Bastiments abans d'arribar al Coll de la Marrana © Pol Puig Collderram

Un cop al Coll de la Marrana tenim ganes de més, i ens decidim a pujar al Gra de Fajol. Progressem amb grampons i piolet fins al cim mateix. La pujada és directe per una neu transformada i sota un sol molt potent. Arribem al cim sense problemes i compartim les vistes amb esquiadors i alpinistes que estan descansant. Calcem esquís i gaudim d’una baixada amb la mateixa qualitat de neu que l’anterior pala del Bastiments.

La Maria progressant camí del cim © Pol Puig Collderram

as

as

Iniciem la pujada al Gra de Fajol © Pol Puig Collderram

El Bastiments de fons camí del Gra de Fajol © Pol Puig Collderram

Segon cim del dia! Gran de Fajol aconseguit © Pol Puig Collderram
Al coll de la Marrana la neu està gelada perquè ja no hi toca el sol i la temperatura en aquell indret és bastant més baixa. Els grampons son una bona opció per evitar una caiguda tonta. Un cop hem superat aquest obstacle, tornem a calçar els esquís.

Abans d’arribar al cotxe per la pista de El Xalet, ens acomiadem del grupet que ja ha acabat els iglús.

El Parc Natural de les Capçeleres del Ter i del Freser és un indret del nostre Pirineu d’una gran bellesa que permet fer una gran multitud d’activitats hivernals. En aquesta ocasió, vam gaudir dels dos cims amb més nom de la zona com són el Bastiments i el Gra de Fajol.

Maria i Pol

Xavier M ha dit...

Bona sortida i millor explicada!
Ideal per anar agafant-li el gust a l'esquí de muntanya.