diumenge, 24 de març del 2019

Bjønnatanna (1470 m) i Velleseter Hornet, cim principal (1510 m) des de Velleseter. Sunnmøre Alpen - Møre og Romsdal

02/03/2019

Una amagada joia dels Alps de Sunnmøre. Una ascensió molt completa que demana molta més tècnica alpina que una ascensió habitual d'esquí de muntanya.

Per gaudir d'aquesta ascenció és molt recomanable tenir un sòlid coneixement de les tècniques de grimpada i de l'ús de piolet i grampons.

Dificultats

Grimpada mixta grau II  i corrredor de neu i gel 45-50º.
Recerca de l'itinerari. No evident.
Forta exposició als elements en l'aresta cimera. Preveure suficient roba d'abric.
Esquí S3 i S2

Desnivell
Aproximadament 1800 metres de desnivell.

Acabem justament de baixar del Kolåstinden i en Bjørn ens comenta que l'endemà ha quedat amb els seus companys habituals per fer alguna ascensió i
ens proposa compartir amb ells la jornada, cosa que vàrem acceptar immediatament.

Unes hores després ens comuniquen que anirem a la vall de Velleseter i fer algun cim en funció de les condicions.

La proposta em sorprengué i em va fer sentir afortunat. Vaig tenir la sort de recórrer  i fer un cim en aquesta vall fa un parell d'anys i no m'en volia anar a casa sense tornar a visitar aquest racó tant alpí i salvatge.

L'itinerari

El dia es va llevar fred i ventós

A la part baixa de la vall. Al fons el coll que volem saltar

Ens endinsem a la valleta que porta al coll

Un cop al coll (1255 m) baixem esquiant fent una diagonal a l'esquerra per el vessant oest fins a la cota 1075 m.Tornem a posar pells i remuntem la gelera NO de Velleseter fins a l'aresta cimera on deixem els esquís (1455 m), ens abriguem força i ens equipem amb el piolet i grampons per fer els cims.

Deixem els esquis al coll i ens dirigim cap el primer cim

El tram final del Bjønnatanna (la dent de l'ós)
En el pas clau

Sortint del pas clau

Foto de Lars Hallvard del Bjønnatanna uns quants dies abans de la nostra arribada. (l'home del cim és el Kjell)

Baixem del Bjønnatanna i emprenem l'imbrincat camí cap el cim principal de Velleseter Hornet

Apropant-nos a la canal clau per accedir al cim

EL Günther un cop superat el ressalt de gel (50º)

Cim !

Ens turnem per fer la foto de cim. Faltava el Bjørn

Delicada desgrimpada de la canal

Refem les nostres passes enmig de la boira per anar a buscar els esquís.

Podem sentir-nos afortunats d'haver escalat aquesta muntanya. Ens comentàren els companys noruegs  que poquíssima gent escala aquest cim en hivern,. Es un cim delicat  i l'itinerari es difícil de trovar. Kjell viu al peu d'aquesta muntanya i es coneix tots els racons. Es una de les seves muntanyes favorites per entrenar i va saber conduirnos per la gelera enmig de la boira  i per l'aresta sense dubtar en cap moment. Tot un autèntic privilegi que vàrem saber aprofitar i agraïr.

La baixada ? La gelera NO del Velleseter es un reservori de neu pols abundant i de qualitat i el seu descens val molt la pena. Es baixa la gelera fins a cota 1075 m i llavors cal tornar a posar les pells per remuntar el coll d'accés inicial  (1255 m). Només ens falta llavors baixar per el vessant NE fins el vehicle. En aquest vessant la neu estava ventada i ja no tenia la qualitat del primer descens.