dissabte, 27 de febrer del 2021

Vallter - Vall de Núria - Vallter ( carena fronterera)

Dades tècniques

Distància: 25km
Desnivell: 2.300+
Temps estimat: 7h (amb aturades)

Gra de Fajol i el Coll de la Marrana perfectament innivats © Pol Puig Collderram

Unir les estacions de Vallter 2000 i Vall de Núria per la carena fronterera és una de les grans rutes clàssiques de l'esquí de muntanya a Catalunya. La última llevantada ens ha deixat unes excel·lents condicions de innivació al Pirineu Oriental que poques vegades ens haviem trobat ens el últims anys. Les altes temperatures i el vent han fet de les seves, però només ens hem hagut de treure els esquís en alguns dels últims trams abans d'arribar a la Vall de Núria.

Descripció

Donem inici aquesta travessa des de la part més baixa de Vallter 2000. Arribarem al Coll de la Marrana tot seguint la pista d'esquí fins a desviar-nos cap a l'últim tram pujada, on trobem una neu dura però que ens permet progressar sense problemes. Durant l'ascens ja hem anat veient les diferents canals del Gra de Fajol i la bona innivació que veiem al Bastiments. És un dia on es poden fer moltes pales que haviem somiat, però no ens desviem de la nostra idea.

El Balandrau i la Vall de Coma de Vaca © Pol Puig Collderram

Des del Coll de la Marrana gaudim d'unes vistes espectaculars de la vall de Coma de Vaca, el Torreneules i podem comprobar que no tindrem cap problema per arribar al Coll de Tirapits (2.783m). La pujada aquest coll és l'únic moment on trobem un tram de neu gelada (decideixo posar ganivetes Pol) però serà l'únic moment del dia. A partir d'aquest tram, anem carenejant i passem pel Pic Superior de la Vaca (2.987m) mentre gaudim d'un dia fred però amb un sol esplendid. Sense treure les pells iniciem una baixada al Coll de Carançà on tornem a recuperar alçada fins al coll del Nou Creus. (2.795m). En Ferran i en Martí gairebé es passen de llarg les creus perquè estaven tapades per la gran quanitat de neu. En aquest el vent fa acte de presència però res destacable i menys per la zona on ens trobem.

Fins gairebé la Vall de Núria gaudim d'una baixada primaveral on trobem trams de neu dura i neu transofrmada. Al voltant de 2100 - 2200 começen aparèixer les primeres clapes que ens faran caminar algun tram. Un cops arribats a la Vall de Núria toca tornar a Vallter.

Camí cap al Coll de Nou Creus © Pol Puig Collderram

Neu primavera i dura camí del Coll de Nou Creus ©  Pol Puig Collderram

La primera part de la pujada fins al Coll del Nou Creus es llarga però anem fent-la sense cap problema. Un cop dalt, trobem que la força del vent ha augmentat i fins que estem protegits pel Pic Superior de la Vaca no descansem. Van ser 15 minuts bastant intensos de vent, però sense cap perill.

Vistes de França © Pol Puig Collderram

Mentre reseguim el camí fet al matí, no parem de mirar la bellesa de les valls i les muntanyes que ens envolten. Mai les haviem vist tant ben innivades i ens falten hores i cames per fer tot els que ens agradaria. La baixada del Coll de Tirapits direcció al Coll de la Marrana trobem la neu dura, però de seguida tornem a gaudir de neu primavera que gaudint de valent quan arribem a la part on encara hi toca el sol.

Últim tram de pujada al Coll de Nou Creus © Pol Puig Collderram

Un cop tornem a ser al Coll de la Marrana ja només ens queda baixar-lo i arribar al cotxe. Ha estat una jornada llarga que ens ha permés gaudir d'una de les travesses més clàssiques de l'esquí de muntanya a Catalunya en un dia on les condicions han estat excel·lents.

Powered by Wikiloc

Martí, Ferran i Pol.

Martí ha dit...

Grann dia! ☺️ Amb tots els permisos amb regla!

Xavier M ha dit...

Genial! Una gran clàssica ... I quina bona innivació que mostra tot el massís.